Brandveiligheidschecks in Groningen

Contactpersoon

  • · Maarten van Wieringen
  • · Brandweer Groningen
  • · E mail >
  • · 050-3674724
  • · Twitter

Doel(en) van de actie
Als verdieping op de landelijke brandpreventieweken hebben we de maand oktober ook in de provincie Groningen gebombardeerd tot de maand die in het teken staat van brandveiligheid. Qua doelstelling sluiten we hierbij aan op de landelijke:
- Het voorkomen van brand en het voorkomen van brandwonden;
- Het voorkomen van de uitbreiding van een brand (rookmelders, blusmiddelen);
- Het voorkomen van de gevolgen van brand, oftewel tijdig kunnen vluchten (vluchtroutes, vluchtmiddelen).

Omschrijving
In de provincie Groningen hebben we een aantal activiteiten georganiseerd om de regio een flinke 'brandveiligheidsboost' te geven.
Inwoners uit Groningen konden een gratis brandveiligheidscheck aanvragen die door eigen brandweerpersoneel werd uitgevoerd. Ze kregen hierbij bovendien gratis een rookmelder. Het enthousiasme overtrof onze verwachtingen. Aanvankelijk was de bedoeling om 100 checks uit te voeren, maar binnen enkele dagen meldden zich 450 inwoners uit de gehele provincie hiervoor aan. We hebben vrijwel direct besloten ook de 350 extra aanmeldingen te honoreren. Deze zijn in het najaar uitgevoerd. Ook in de eigen organisatie landde dit initiatief goed. Veel enthousiaste vrijwilligers meldden zich om de check uit te voeren. Zij kregen hiervoor speciale trainingen. De eigen organisatie is hiervoor goed gemobiliseerd. De resultaten waren positief. Mensen gaven aan erg tevreden te zijn over de tips en adviezen van de brandweer en dat het gevoel van brandveiligheid is vergroot.

Foto's
Wat doe JIJ bij brand 2013 Groningen - foto1 Wat doe JIJ bij brand 2013 Groningen - foto2 Wat doe JIJ bij brand 2013 Groningen - Eerste check Veendam

Startjaar
2013

Betrokken Partners

Brandwondencentrum Groningen met preventietips over brandveiligheid, Brandwonden Stichting, 90 spotjes op regionale radio en tv i.s.m. veiligheidsregio Drenthe over brandveiligheid.

Do's/Don'ts
Wat werkte erg goed?
- De checks, werd goed gedeeld met buren/bekenden.

Wat is een verbeterpunt?
- Men vraagt zich af: wordt de doelgroep bereikt die het echt nodig heeft?