Consumentenbeurs Hiltho en Roadshow Brandveilig Leven door Limburg Noord

Contactpersoon

Doel(en) van de actie
Bevorderen van het brandveiligheidsbewustzijn bij de burger.
Thema ‘Veilig Vluchten’ onder de aandacht brengen bij de burger.

Consumentenbeurs Hiltho
In oktober 2014 vond de kick-off van ‘De Week van de Veiligheid’ plaats in Horst aan de Maas, omdat hier van 3 tot en met 8 oktober de consumentenbeurs Hiltho georganiseerd werd. De Brandweer stond hier met een stand gericht op Brandveilig Leven, met het thema van 2014: Veilig Vluchten.
We hebben op de Hiltho beurs zo’n drieduizend bezoekers aan het denken gezet over wat te doen bij brand.

Roadshow Brandveilig Leven
Na deze succesvol verlopen Hiltho beurs zijn we met onze ‘stand’ en de daarvoor ontwikkelde materialen, naar de burgers toe te gaan middels een ‘Roadshow Brandveilig Leven’ in de maanden oktober en november 2014. In alle 15 gemeenten in regio Noord- en Midden-Limburg hebben we onze ‘stand’ opgezet zodat we

Omschrijving
De stand
Om zowel tijdens de Hiltho beurs als tijdens de Roadshow met burgers het gesprek aan te gaan over brandveiligheid maakten we onder andere gebruik van modelrookhuisjes: op schaal gemaakte en ingerichte houten huisjes om zichtbaar te maken hoe rook zich door een woning verspreidt en om het gesprek aan te gaan met burgers over brandrisico’s in huis en waar rookmelders het beste opgehangen kunnen worden.
Eind 2014 hebben we onze publieksvoorlichtingsactiviteiten verder uitgebreid in het kader van het thema ‘Veilig Vluchten’. Zo is er een experience-unit ontwikkeld: een container waarin een ‘thuissituatie’ was nagebootst met gangen en deuren, aangekleed met reële obstakels als speelgoed en een rollator. Eenmaal binnen kregen de bezoekers de opdracht om, voorzien van een digitale rooksimulatiebril, de weg terug te vinden naar buiten. Om het realistischer te maken, werd een knetterkast aangezet, ging het rookmelderalarm af, zorgden heaters voor hitte en was een brandlucht te ruik

Vervolgactie/aanvulling
Elke gemeente kan een rapportage (van die specifieke gemeente) opvragen van de uitkomsten van de vragenlijst ‘Hoe brandveilig leeft u?’ De experience-unit kan vanaf juni 2015 ingezet worden op aanvraag van brandweerposten bij bijvoorbeeld veiligheidsmarkten of andere activiteiten in de regio.

Foto's
Experience unit 1 Limburg Noord Hiltho 2 Limburg Noord Experience unit 2 Limburg Noord Roadshow 2 Limburg Noord

Startjaar
2014

Video
 

Betrokken Partners

  • Voor een roadshow is een centrale, druk bezochte locatie nodig voor de stand.
  • Kondig een beursstand of roadshow goed aan van te voren in lokale bladen, websites en televisie.
  • Organiseer een roadshow in een seizoen waarin het weer aangenaam is. Er zijn dan meer mensen op straat.
  • Actieve benadering. Spreek mensen actief aan en zorg dat je de nieuwsgierigheid van bezoekers prikkelt: laat bijv. een demonstratiehuisje eens flink roken.
  • Geef mensen iets mee. Men is eerder bereid een vragenlijst in te vullen, wanneer je hen ook iets teruggeeft, zoals bijvoorbeeld een rookmelder als beloning voor het invullen van de lijst.