3 minuten is niks – Veiligheidsregio Groningen

Contactpersoon

  • · Coen Vaarkamp
  • · Veiligheidsregio Groningen
  • · E mail >
  • · 0652579772
  • · Twitter

Doel(en) van de actie
Groningers bewust maken over de korte tijd die je hebt om woning veilig te vluchten, een vluchtplan en preventie van brand, zoals het aanschaffen van een rookmelder. Verpakt in een simpele krachtige boodschap. De eenvoud komt voortdurend terug in de campagne.

Brandweer Groningen heeft in oktober 2014 de regionale campagne ‘3 minuten is niks’ gelanceerd. Vluchten bij brand is hierbij het thema. De campagne wordt gelanceerd rondom de 4 Mijl van Groningen, een groot jaarlijks hardloopevenement.

Omschrijving
Waar men vroeger nog de nodige tijd had om te vluchten als er brand uitbreekt, is er nu slechts 3 minuten tijd. Dit komt met name door het gebruik van kunststoffen in meubels, waardoor een brand zich razendsnel uit kan breiden. Reden om aandacht te vragen voor deze boodschap.

3 minuten
Mensen zijn zich hiervan vaak niet bewust. Ze denken dat ze gerust alles nog kunnen pakken en de andere huisgenoten mee kunnen nemen.Daarom belangrijk dat mensen zich goed voorbereiden!
Het is niet alleen belangrijk om te weten dat je maar 3 minuten hebt, nog belangrijker is dat je de 3 juiste stappen zet:
1. Je hebt een werkende rookmelder die je tijdig kan waarschuwen
2. Je hebt een vluchtplan om jezelf en je medebewoners in veiligheid te brengen
3. Je belt 112 als je veilig buiten bent.

Voor de campagne is een speciale vluchtkaart ontworpen die je door de 3 minuten heen kan loodsen. Ook zijn er posters gemaakt en is de website 3minutenisniks.nl geopend.

Vervolgactie/aanvulling
• Een video/ film in de geest van de campagne: 3 minuten. • Een ‘serious game’ waarbij je op een interactieve manier snel moet vluchten bij brand. • Een 3 minuten parcours, in de stijl van de flyer, die in het teken staat van het vluchten met hindernissen en keuzemomenten. Deze wordt gekoppeld aan de voorlichtingscontainer. • Een Engels vertaling van de boodschap verder uitwerken. Algemeen: boodschap opnemen in bestaande en nieuwe communicatiemiddelen.

Foto's
Foto - Lancering - tijdens 4 mijl

Startjaar
2014

Poster

Download: > BRANDWEER_3MIN-LOGO

BRANDWEER_3MIN-LOGO

Video
 

Do's/Don'ts
- Houd het simpel
- Denk goed na over de balans tussen serieuze kant van de boodschap en de humor/ luchtigheid. De combinatie werkt, maar vraagt wel om een goede uitwerking.