Gouden, zilveren en bronzen rookmelder

 

De winnaars van de preventieprijzen Gouden, Zilveren en Bronzen Rookmelder 2015 zijn:
Uitreiking d.d. 5 april 2016

Gouden Zilveren en Bronzen Rookmelder 2015
De adviescommissie van de Brandpreventieweken had uit de mooie najaars preventie-acties van de brandweer 3 van in totaal 25 veiligheidsregio’s genomineerd voor de Gouden Rookmelder 2015. Veiligheidsregio’s IJsselland-VNOG, Amsterdam-Amstelland en Drenthe gingen op de Expertdag Brandpreventieweken de strijd aan op het podium.

De aanwezigen in de zaal bepaalden wie er met welke prijs vandoor zou gaan. Elke veiligheidsregio mocht in 6 minuten aan de aanwezigen laten zien hoe zij hun actie hebben neergezet en wat ze hebben bereikt. Dit deden ze alledrie met grote passie, in hun strijd om de landelijke brandpreventieprijs De Gouden Rookmelder.

Winnaar Gouden Rookmelder 2015: Drenthe
Veiligheidsregio Drenthe heeft met haar project Workshop ‘Langer veilig thuis wonen’ de Gouden Rookmelder 2015 gewonnen en ging met de geldprijs van 1.500 Euro naar huis. Samen met ledenvereniging Espria en thuiszorgwinkel Medipoint heeft ze workshops Brandveilig Leven opgezet en aan vele thuiswonende senioren van de ledenvereniging gegeven. Lees hier meer over dit project.

Winnaar Zilveren Rookmelder 2015: IJsselland-Noord-Oost Gelderland
De Zilveren Rookmelder ging naar Veiligheidsregio’s IJsselland én Noord-Oost Gelderland (VNOG), die de handen stevig ineen geslagen hadden. Voor de twee belangrijkste doelgroepen, senioren en gezinnen, hebben ze interactieve filmpjes ontwikkeld om hen bewust te maken van brandgevaar en aan te zetten tot gedragsverandering. De films nemen de kijkers mee door verschillende scenario’s. Door keuzes te maken ervaren ze wat de gevolgen zijn van brand(on)veilige keuzes. Keuzes die van invloed zijn op het verloop én de afloop van de film. Bekijk hier de filmpjes.

Winnaar Bronzen Rookmelder 2015: Amsterdam-Amstelland
De Bronzen Rookmelder ging naar Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland voor een wel zeer speciaal project waarbij een huis in Amsterdam visueel in brand werd gezet en viraal ging online. In de ‘video mapping’ actie zag de kijker verschillende veel voorkomende oorzaken van brand voorbij komen in een echt huis. De film ging nationaal en internationaal vliegensvlug op internet rond en had een bereik van meer dan 2 miljoen op facebook.
Bekijk hier de film en hier de bijbehorende ludieke kersttrui.

Klik hier voor meer informatie over de Expertdag van 5 april 2016.